Kolejnymi bohaterami cyklu rozmów z ludźmi biznesu pt. “Lekcja przedsiębiorczości w praktyce” są Agata i Sławomir Kwiatkowscy z Kluczborka. Małżeństwo, które od 1997 roku prowadzi w Kluczborku Biuro Podróży CONTI. Dzisiaj firma posiada dwa oddziały i tysiące zadowolonych klientów, którzy- dzięki pomocy CONTI- podróżują po całym świecie. Zapraszamy do lektury wywiadu z przedsiębiorcami, którzy działają w branży turystycznej od 23 lat.

Agata i Sławomir Kwiatowscy- właściciele Biura Podróży CONTI

Katarzyna Zymiak: W tym roku świętujecie 23- lecie istnienia swojej firmy. Skąd pojawił się pomysł na otwarcie biura podróży?
Sławomir Kwiatkowski
: Biuro Podróży CONTI rozpoczęło swoją działalność w 1997 r. Jednak, z branżą turystyczną miałem do czynienia już dużo wcześniej, ponieważ jeździłem na zlecenie innych biur podróży, jako pilot wycieczek lub wychowawca z młodzieżą. Były to wyjazdy zagraniczne głównie do Hiszpanii i Włoch. Pamiętam doskonale mój perwszy wyjazd na Majorkę, na początku lat 90′. W tamtych czasach był to bardzo egzotyczne kierunek! Te wyjazdy miały ogromny wpływ na podjęcie decyzji o otwarciu własnego biura podróży. Chciałem nadal, jak najwięcej podróżować, ale także pomóc innym w spełnianiu ich turystycznych marzeń.

Jesteście przedsiębiorcami z długoletnim stażem, jak wyglądało prowadzenie firmy 20 lat temu, a jak teraz? Czy wyzwania są podobne?
S.K.
23 lata to bardzo długi okres. Przez ten czas zmieniły się oczekiwania klientów co do standardów podróży, jak i wypoczynku w miejscu docelowym. Pamiętam doskonale jak kierunki: Tunezja, Egipt czy Turcja uchodziły w latach 90′ jako bardzo odległe i wyjątkowe, dzisiaj to jedne z najpopularniejszych i najtańszych kierunków samolotowych w naszym kraju. Na początku swojej działalności, podróżowaliśmy autokarami, które pozostawiały wiele do życzenia. Często np. nie miały klimatyzacji, co dzisiaj jest nie do zaakceptowania. Ponad 20 lat temu nikt nie narzekał na skromny apartament np. w Bibione czy Leptokarii. Dzisiaj chcemy wypoczywać w hotelach 4 i 5- gwazdkowych.

Japonia- kraj kwitnącej wiśni

Co należy do głównych obowiązków profesjonalnego biura podróży?
S.K. Głównym zadaniem naszych pracowników jest dokładne przedstawienie klientowi danej destynacji, dopasowanie oferty tak by była zgodna z jego oczekiwaniami. Dzięki temu klienci już na etapie zakupu doskonale wiedzą dokąd jadą, jakie są ceny na miejscu, jak bezpiecznie się poruszać w danym kraju, oraz posiadają listę okolicznych atrakcji. Pomagamy: dostać się na lotnisko, rezerwujemy parking, czasami także samochód na miejscu oraz polecamy najlepszy rodzaj ubezpieczenia. Chcemy podkreślić, że nasi pracownicy służą pomocą w zorganizowaniu wszelkich formalności przed podróżą, np. wiz wjazdowych czy pomagają podczas pobytu na wakacjach (nie zawsze na miejscu jest rezydent, a nie wszyscy turyści potrafią komunikować się w języku obcym). Prowadzą także obsługę klienta tzw. posprzedażową. Tego na pewno nie zrobić nawet najnowocześniejsza wyszukiwarka internetowa. Te i inne elementy sprawiają, że turyści wracają do naszego biura i, z roku na rok, mamy coraz większą bazę zaufanych klientów.

Czy gdybyście dysponowali w przeszłości wiedzę, którą macie dzisiaj, zmienilibyście coś w sposobie porowadzenia firmy?
Agata Kwiatkowska: Trudno odpowiedzieć na to pytanie w sposób jednoznaczny. Czas to zmiany. Wchodzą nowe technologie, zmieniają się oczekiwania klientów, zmieniają się trendy i rzeczywistość. Czy kilka lat temu, w czasach kiedy turystyka przeżywała duży rozkwit, ktoś pomyślałby, że w 2020r. dotknie nas wszystkich kryzys spowodowany Covid-19? Z pewnością jesteśmy bogatsi o doświadczenie, które nabyliśmy przez ten długi okres prowadzenia działalności. Jednak zawsze, w przeszłości i obecnie, przyświeca nam ten sama cel. Chcemy spełnić wakacyjne marzenia naszych klientów. Ktoś powie, że dzisiaj są wyszukiwarki internetowe i nie trzeba tracić czasu by chodzić do biura podróży. Jednak nic nie jest w stanie zastąpić rozmowy z profesjonalnym doradcą klienta, który szybko i bezproblemowo sprosta turystycznym wymaganiom nawet najbardziej wymagających osób. Często opierając się na bazie własnych turystycznych doświdczeń. Pomoże wyszukać sposród setek ofert tę jedyną najlepszą dla nas. To są powody, dla których większość naszych klientów jest zadowolona nie tylko przy podpisywaniu umowy, ale także po przyjeździe z wakacji. Ponieważ nie doświadczyła na miejscu żadnych przykrych niespodzianek.

Prowadzicie wspólnie firmę będąc jednocześnie małżeństwem, czy jest to trudne? Jaki macie podział obowiązków? Czy któreś z Was jest szefem i ma zawsze decydujące zdanie?
A.K. Tak naprawdę, konkretny podział obowiązków, mamy od mniej więcej 10 lat. W biurze, oprócz sprzedaży agencyjnej, największych touroperatorów takich jak: Tui, Itaka czy Rainbow, sprzedajemy również ubezpieczenia turystyczne oraz międzynarodowe bilety autokarowe i lotnicze. Sporą częścią naszej działalności jest także organizacja wycieczek i różnego rodzaju imprez dla: szkół, firm oraz instytucji. Ja, w większości zajmuję się wyjazdami zagranicznymi dla firm i szkół, natomiast mąż koordynuje wyjazdy integracyjne, eventy oraz z tzw. turystykę aktywną. Są to wyjazdy na: narty, rowery, i na inne aktywności sportowo-rekreacyjne. Od dwóch lat z powodzeniem prowadzimy także gry terenowe i miejskie dla szkół i firm, które są alternatywą dla turystyki wyjazdowej. Jeżeli chodzi o drugą część pytania to większość decyzji podejmujemy wspólnie po konsultacji z całym zespołem, natomiast szefem od początku jest mąż i to On ma zawsze decydujące zdanie.

Jakie cechy charakteru, w Waszej opinii, należy mieć, aby odnieść sukces w biznesie?
S.K. W biznesie zawsze trzeba mieć własną wizję prowadzenia firmy, być konsekwentnym w realizacji założonych celów i kreatywnym. Trzeba umieć szybko podejmować trafne decyzje, nie zniechęcać się porażkami i cały czas dążyć do rozwoju. Turystyka jest szczególnie podatna na wszelkiego rodzaju kryzysowe sytuacje na świecie. Bardzo dobrze sprzedający się kierunek, z dnia na dzień, znikaz z powodu np. zamachu terrorystycznego czy wybuchu wulkanu. Obecna sytuacja związana z Covid- 19 zahamowała prawie w 100 % ruch turystyczny. Jeżeli chce się być w tym biznesie, należy mieć duże umiejętności radzenia sobie z ciągle zmieniającymi się warunkami zewnętrznymi i dużą odporność na stres. To nie jest zajęcie dla osób, które lubią pracować w spokojnym miejscu i w przewidywalnych warunkach. 

Co poradzilibyście osobom, które dopiero myślą o założeniu firmy?
A.K. Kluczem do sukcesu jest mix kilku czynników. Robienie tego co się lubi, odpowiedni ludzie w zespole i dużo cierpliwości i wiary w powodzenie danego przedsięwzięcia.

Madagaskar- wyspa na Ocenie Indyjskim

Skąd czerpaliście wiedzę na temat prowadzenia biznesu?
A.K.
Na początku to oczywiście studia, potem dodatkowo jeszcze studia podyplomowe. Ale największym naszym nauczycielem były, są i zawsze będą podróże. Jest taki cytat z Dalai Lamy “Raz do roku pojedź w miejsce w którym nigdy wcześniej nie byłeś”. Jesteśmy cały czas głodni podróży, nowych miejsc, ludzi i kultur. Takie podejście pozwala nam wyszukiwać nowe atrakcje czy ciekawe miejsca dla naszych kientów. Dodatkowo osobiście odwiedzamy bazę hotelową podczas wyjazdów studyjnych- tak, aby polecać naszym klientom sprawdzone obiekty.

Wyobraźmy sobie, że wygrywacie 1 000 000 zł na loterii. Co robicie?
S.K. Milion to dużo i mało. Biorąc pod uwagę np. zakup nowego luksusowego autokaru turystycznego to niestety by zabrakło…
A.K. Ale, wystarczyłoby na kilka dalekich podróży 🙂

Czego Wam życzyć?
A.K. Przede wszystkim przetrwania tych trudnych chwil w jakich teraz żyjemy, powrotu do normalności i wielu zadowolonych klientów powracających z wymarzonych wakacji. Życie to podróż…

Dziękuję za rozmowę.
SK. i AK. Również bardzo dziękujemy. 

Więcej o Biurze Podróży CONTI można znaleźć tutaj: 
www.conti.com.pl
na Facebooku

Biuro Podróży CONTI z Kluczborka

————————————–
Ten tekst należy do cyklu wywiadów pt. “Lekcja przedsiębiorczości w praktyce”. Jest to zbiór rozmów z przedsiębiorcami, którzy opowiadają o swojej drodze, która doprowadziła ich do założenia własnej firmy oraz o tym, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się w swojej codziennej pracy. Wywiady są pozbawione lukru i szczerze opowiadają o trudnościach, ale także o zaletach wynikającychz bycia przedsiębiorcą.

Zachęcamy do lektury innych wywiadów z tej serii: 
1. Rozmowa z Bożeną Gabryk, która prowadzi “Klinikę Natury Kosmetologii Estetycznej” w Nysie,
2. Rozmowa z Małgorzatą i Romanem Famuła, którzy prowadzą Gospodarstwo Rolne “Kozi Dar” w Chudobie,
3. Rozmowa z Anną Preis, twórczynią marki “Kwitnąca Kobieta”,
4. Rozmowa z Iwoną Jankowską, twóczynią marki “Cottonarco” z Kluczborka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *