Pojęcie “użyteczności” (ang. usability) w odniesieniu do produktów internetowych, zyskuje w Polsce, coraz większą popularność. Twórcy stron internetowych czy aplikacji mobilnych coraz chętniej przeprowadzają testy użyteczności produktu, przed ich ostatecznym ukończeniem. Dlaczego? Ponieważ finalnie, może okazać się, że efekt ich pracy jest całkowicie bezwartościowy i nieatrakcyjny dla potencjalnych użytkowników. Poznaj tajniki użyteczności w internecie i pozyskaj wiedzę, dzięki której nie wydasz swoich pieniędzy na kiepski produkt internetowy, który nie będzie spełniał Twoich oczekiwań.

Co to jest użyteczność?

Aby, wyjaśnić czym jest użyteczność w odniesieniu do produktów internetowych, warto podać przykład statystycznego Kowalskiego, który nie jest specjalistą ds. internetu tylko zwykłym jego użytkownikiem, z podstawowym poziomem wiedzy na jego temat. Jeżeli wchodząc na stronę internetową Kowalski będzie potrafił szybko i bez większych problemów poruszać się po niej, czyli np. sprawnie odnajdzie szukane przez siebie informacje, bez kłopotów zrobi zakupy w sklepie online, czy błyskawicznie zapisze dziecko do przedszkola, poprzez wypełnienie internetowego formularza, oznacza to, że uzywane przez niego strony internetowe posiadały cechy użyteczności. Jakie elementy mogą zwiększyć poziom użyteczności strony internetowej? Po pierwsze, odpowiednia wielkość czcionki, po drugie, intuicyjny interfejs, po trzecie, treści napisane prostym językiem. Krótko mówiąc, im więcej skomplikowanych: przejść, zakładek i wyskakujących okienek czy innych “przeszkadzaczy”, tym trudniej jest użytkownikowi korzystać z takiego serwisu. Badania pokazują, że strony internetowe powinny być przygotowywane w taki sposób, aby z ich obsługą poradziła sobie osoba z wykształceniem podstawowym. Taki argument, powinien być ważnym drogowskazem dla każdego webmastera i twórcy internetowego.

Czy Twoja strona firmowa jest przyjazna dla potencjalnych użytkowników?

Użyteczność zwiększa zasięgi

Rzetelnie przeprowadzony test użyteczności produktu wskaże jego luki oraz zaniedbania, które pojawiły się w procesie jego tworzenia. Wychwyci rzeczy, które należy poprawić lub przeformułować. Czasami konieczne jest, aby taki test był wykonany w procesie produkcji nawet kilkukrotnie, aby określić odpowiedni kierunek dalszych prac. Dlaczego użyteczność jest tak ważna? Ponieważ zwiększa zasięg produktów internetowych, tzn.: strona będzie wyżej pozycjonowana w wyszukiwarkach, użytkownik będzie częściej z niej korzystał oraz spędzał na niej dłuższy czas, co przekłada się na realne zyski właściciela takiego serwisu. Przedsiębiorca nie traci pieniędzy, ponieważ nie inwestuje w produkt, który nie przyniesie mu zarobku, a wręcz odwrotnie- straty.

Ważnym momentem w polskim prawie, było pojawienie się w 2019 roku ustawy, określającej obowiązek dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Produkty internetowe spełniające standardy dostępność WCAG 2.0 (ang. Web Content Accessibility Guidelines) mają zapewnić osobom niepełnosprawnym taki sam dostęp do świata cyfrowego jaki mają osoby pełnosprawne. W standardach WCAG 2.0 znajdziemy cztery zasady dostępności, są nimi: percepcja, funkcjonalność, zrozumiałość i rzetelność. Jeśli spotykasz na stronie internetowej, w widocznym miejscu, informację o: kontraście, czcionce, a czasami także znaczek “strona internetowa bez barier”, oznacza to, że spełnia ona wymagania dostępności. Warto pamiętać o tym, że osoby niepełnosprawne oraz w wieku senioralnym, to spora grupa potencjalnych klientów. Osoby, których dotyka wykluczenie cyfryzacyjne, chętnie korzystałyby z wielu produktów i usług internetowych, ale np. proces zakupów w sklepie online jest dla nich zbyt trudny.  Przedsiębiorcy, którzy dostrzegają tą niszę rynkową, mają szansę na większy zysk.

Czy z Twojej strony firmowej mogą korzystać także osoby niepełnosprawne?

Użyteczność i dostępność

Odpowiadając na pytanie tytułowe, dlaczego użyteczność w internecie jest ważna, odpowiedź wydaje się być prosta. Jest istotna, ponieważ zwiększa ona szansę na dotarcie z naszymi produktami do szerszego grona odbiorców oraz umożliwia im swobodne z nich korzystanie. Świat internetu zmienia się z dnia na dzień, to co było aktualne w zeszłym roku, dzisiaj znajduje się już w otchłani przeszłości, dlatego, tak ważne jest, aby być na bieżąco z nowinkami technologicznymi i zmianami, które mają miejsce w tej branży. Jeśli sami nie mamy czasu podążać za nimi, należy oddać te zadania w ręce specjalistów z branży. Profesjonalne agencje reklamowe, zatrudniają fachowców, którzy cały czas podnoszą swoje kwalifikacje i są na bieżąco z trendami, dzięki czemu mogą zaproponować klientom najlepsze rozwiązania. 

Czy znałeś wcześniej pojęcie użyteczności w odniesieniu do świata internetu? Koniecznie podziel się z nami swoimi doświadczeniami. Jesteśmy ciekawi Twojej opinii. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie marketingu w Twojej firmie to zerknąć na naszą OFERTĘ. Przypominamy także, że cały czas istnieje szansa, aby skorzystać z bezpłatnej trzydziestominutowej konsultacji online, w ramach, której postaramy się odpowiedzieć na nurtujące Cię pytania dotyczące sytuacji marketingowej w Twojej firmie. Serdecznie zapraszamy do kontaktu i życzmy samych DOBRYCH decyzji marketingowych!

Ten artykuł należy do cyklu tekstów pt. “Podstawy marketingu”, w którym opisujemy zagadnienia związane z szeroko pojętym marketingiem. W przystępny i zrozumiały sposób tłumaczymy, często skomplikowane marketingowe pojęcia i zagadnienia.

Chcesz wiedzieć więcej na temat marketingu? Zawsze warto sięgnąć po dobrą książkę. Wiele ciekawych, branżowych lektur znajdziesz w sklepie TaniaKsiążka.pl.