Marketing terytorialny, to czynności reklamowo- promocyjne, których przedmiotem oddziaływania są: państwa, regiony, miejscowości, województwa, aglomeracje, czyli pewien określony obszar geograficzny. Marketing terytorialny jest mało popularną specjalizacją w Polsce, a szkoda, ponieważ tkwi w nim ogromna siła i możliwości. Zapraszamy do zapoznania się bliżej z potencjałem, który tkwi w marketingu terytorialnym.

Warszawa jako stolica kraju, kreowana jest na dynamiczny i rozwojowy punkt na mapie Polski.

Większa liczba mieszkańców czy inwestorów?

Tak, jak przy wszystkich działaniach marketingowych, pierwszym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć jest: “Jaki cel chcemy osiągnąć?”. Weźmy na przykład niewielką wieś w województwie opolskim, która zmaga się z problemem depopulacji, czyli wyludnienia. Celem głównym podjętych działań z zakresu marketingu terytorialnego będzie zachęcenie nowych osób do zamieszkania w tej miejscowości, aby problem depopulacji się zmniejszł. Co można zrobić w takim przypadku? Należałoby zaprezentować miejscowość, jako atrakcyjną do zamieszkania dla młodych rodzin, czyli np. zwrócić uwagę na obecność we wsi: ośrodka zdrowia, sklepu spożywczego, przedszkola czy szkoły. Równie ważne byłoby ukazanie mieszkańców danej społeczności jako ludzi otwartych i sympatycznych, którzy chętnie przyjmą do swojego grona nowych sąsiadów. Jeżeli natomiast naszym celem będzie: pozyskanie nowych inwestorów lub wypromowanie się jako atrakcyjnego miejsca turystycznego to zmieni się także strategia działania i narzędzia, które będziemy wkorzystywać do osiągnięcia zaplanowanego celu.

Mazury polska stolica żeglarstwa.

Kto zajmuje się promocją miast, wsi, regionów?

Za promocję: miast, gminy, powiatów czy województw w największej części odpowiadają władze samorządowe. W urzędach funkcjonują odpowiednie jednostki, w których pracują specjaliści zajmujący się promocją regionu, tworzone są obszerne strategię oraz plany działań. Dodatkowo dużą pracę, w obszarze marketingu terytorialnego, wykonują również organizacje pozarządowe oraz lokalni przedsiębiorcy. Np. gospodarstwo agroturystyczne, aby wypromować swój ośrodek, musi zaprezentować klientom także walory i atrakcje regionu, w którym się on znajduje, ponieważ jest to bardzo istotna część usług, które oferuje. Działania związane z marketingiem terytorialnym są pracą międzysektorową, która wymaga dużego zaangażowania przedstawicieli: władzy, mieszkańców oraz przedsiębiorców.

Jaki jest atut Twojej miejscowości?

Każdy region ma potencjał, który można wykorzystać. Problem polega na tym, że sami mieszkańcy często nie potrafią go dostrzec i zdefiniować. Dlatego warto szukać wsparcia u zewnętrznych specjalistów, którzy spojrzą na miejsce naszego zamieszkania chłodnym okiem. Jeśli więc jesteś przedstawicielem władzy samorządowej lub osobą zaangażowaną w promocję swojej miejscowości czy regionu i chciałbyś poszerzyć swoją wiedzę z zakresu marketingu terytorialnego to zapraszamy na bezpłatną 30-minutową konsultację online (konieczne jest wcześniejsze mailowe umówienie terminu rozmowy) oraz do skorzystania z naszej OFERTY. O doświadczeniu, jakie posiadamy w dziedzinie marketingu terytorialnego, opowiemy w kolejnych tekstach na naszym blogu. Serdecznie zapraszamy!

Ten artykuł należy do cyklu tekstów pt. “Podstawy marketingu”, w którym opisujemy zagadnienia związane z szeroko pojętym marketingiem. W przystępny i zrozumiały sposób tłumaczymy, często skomplikowane marketingowe pojęcia i zagadnienia.

Chcesz wiedzieć więcej na temat marketingu? Zawsze warto sięgnąć po dobrą książkę. Wiele ciekawych, branżowych lektur znajdziesz w sklepie TaniaKsiążka.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *